Wednesday, November 10, 2010

ooohhh tidak perotkku buncit !!!

 lepas je mkn mesti perot ni ada tekeluar sket hhe..b.u.n.c.i.t ler pewot
kena pegi bank baru kempis balik heheehe
senang kn perut nk buncit ni tp klo sng kempis blik tu oke la
macamana kalo susah sungguh die nk kempis ha..mawu pening tu 
nak pakai baju fit sket pn da x confident
tekeluar sana tekeluar cni hehe
kembong sana kembong sini
so jom la sama3 kta praktiskan tips3 bg mengurangkan or menghilangkan kebuncitan perot bersama hehe.

1) kalo nk berdiet skalipun jgn ubah jumlah pengambilan air krna krg air akn menybabkan byk bhn sukar dicerna dan seterusnya menyebabkan perot buncit

2) yg penting amalkan mkn dgn cara duduk dan kunyah makanan anda perlahan sbb makanan yg x dkunyah dgn btol akn mnjadi bahagian2 kecil yg x dpt dcerna dan menimbulkan gas

3) terlalu byk garam dlm diet hya akn menambahkan lg sodium terhdap cairan tubuh yg seterusnya melambatkan mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel dan akibatnya perut terasa penuh dan buncit.

4) utk merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan makanan berserat eg: buah dan sayuran

5) olahraga pn membantu cairan dlm perut yg menyebabkan perot besar dgn mendorongnya keluar dr jaringan dan msuk ke aliran darah dan keluar sbg peluh @ dibawa ke hempedu utk keluar dlm bentuk pembuangan air kencing.

jom3 tetiba je asa nk berolahraga kt dlm kaunter ni..1 2 3 lompat hehe..bye3 nk truskan melompat jap =)

16 comments:

  1. jgn mnm semasa makan..mnm selepas 30 minit mkn..dan jgn mandi selepas mkn..ni petua org dulu2 elak perut buncit

    ReplyDelete
  2. pas mkn jgn mandi..
    muncit nati ehee

    ReplyDelete
  3. haha....ati2...gheban tesco satgi..

    ReplyDelete
  4. i punya petua, jgn amik air lopas mkn...jln2 dulu baru minum air.hihi

    ReplyDelete
  5. bile dgr kata yott, mmg konfem perut aku buncit sbb aku selalu mandi pas makan. haih! skang dh tua, mula la nyesal. huhu

    ReplyDelete
  6. mase g shopping tuh.. wat la larian anak.. semoga leh bantu.. hehe

    ReplyDelete
  7. kalu buncit masa pakai baju jgn lupa cover guna tali pinggang..hak3..
    haha

    ReplyDelete
  8. alamak.feez slalu je minum lepas makan..heheh..takpe2..buncit pun satu seni kcantikan gak kan2... =))

    ReplyDelete
  9. elok2 melompat tuh miss Tora..kang pecah kang lantai.hehe

    ReplyDelete
  10. heemmmm
    kunyah perlahan memang satu cara uang amat baik
    tahu kenapa?
    dari aspek sains:
    otak akan terima sensasi kenyang selepas 10minit kita mula makan...

    ReplyDelete
  11. bila terboncit sikit jadi tak yakin nak melawa kan. adoi! kita mengalami msalah yg sama ni..huk3

    ReplyDelete
  12. i pun buncit jgk sikit..
    nasib baik sikit je.. hehe!! :D

    ReplyDelete

sesi ramah mesra jgn malu jgn segan yer