Sunday, October 14, 2012

Sharing is caring 1 : persoalan mengenai haid wanita


Kali ini tora nk share persoalan yang tora seringkali tertanya-tanya walaupun kitaran haid tora tiada masalah setiap bulan on time tapi masih lagi ada persoalan yg belegar-legar semenjak tora berumah-tangga ini..so jom kita share sesame key :-)


“jika saya period maknanya saya tak mengandung, kan”?
Secara tekniknya, tidak.  Tetapi jangan terkejut yer ada jugak wanita yg mengalami pendarahan di awal kehamilan dan menyangka ia adalah darah haid.  Cara utk pastikannya adalah dgn membuat ujian kehamilan.  Ada kes yer sampai 2 3 bulan pregnant tapi haid dtg mcm biasa.  Tapi selalunya mak tora ckp itu lebih kepada keturunan.  Taktawu la tp kwn tora ada ckp sepupu dia fmly dorg sume period tp mengandung.

“ada cecair coklat yg keluar selepas sy habis period.  Apa benda tu”?
Ha ini tora memang wajib alama ler ujung-ujung period tu tapi tora tak risau sgt sbbnyer itu hanyalah darah lama dan ia ambil masa beberapa hari untuk keluar dari tubuh kita sepenuhnya.  Ini pasti ramai yang alaminya kan.

“aliran haid saya sangat banyak kebelakangan ini.  Patutkah saya risau ya?”
Ada satu masa tu period tora memang extraordinary byk dgn darah beketul-ketul mcm daging tu.  Memang tora takut time tu tapi ini tak jadi masalah jika masa untuk darah tu kering seminggu macam selalu kita datang period tapi jika ianya ambil masa berminggu-minggu tapi still byk darah keluar lagi ini mungkin disebabkan ketumbuhan fibroid dalam rahim,  ia biasanya tak berbahaya tetapi lebih baik kamu jumpa pakar sakit puan untuk pastikannya.

semenjak berumahtangga ini baru lah tora terhegeh-hegeh nk ambil tahu kitaran haid tora ye la penting dalam nak kira waktu subur nak merancang keluarga sume la..kalo nak kira period kita pegi kt sini yer "period calculator" dan ini pulak calculator kesuburan kita yer..



6 comments:

  1. ada jugak yer tora? risaunya.. byk ke flow die ea..kalau period time hamil?

    ReplyDelete
  2. Toraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,ya rabbi,kemanakan tora menghilanggggg?

    ReplyDelete
  3. @onie
    oniee so sorry lama lost contact dgn awk..awk pekabar??

    ReplyDelete
  4. saya kabo baikkkkkkkk...sihat je ni haaa,awak pulak? awak kemana?lama tak nampak kat dunia blogging

    ReplyDelete
  5. salam, nak tanya pandangan miss tora. mcm mne dgn haid yg keluar selama 10 hari kemudian 3 hari selepas itu datang semula haid

    ReplyDelete

sesi ramah mesra jgn malu jgn segan yer