Wednesday, November 24, 2010

attention please!!!

haiiyaa..ari ni wa manyak serabot ooo manyak tensi ooo manyak nk makan org ooo manyak nk terkam org ooo manyak nk marah org ooo..aiisshhh bengang tahap gaban dah ni..btol la org ckp kn keja link dgn customer service ni mmg perlukan byk kesabaran ketabahan dan ketenangan jiwa muka lak kenale sok3 suci penuh iman dan tenang kan kah3..gelak tension tahap gaban..ni tora yg ckp pnyabar akhirnya surrender gak ni dah pecah bes kentut belon kesabaran tora selama ini..

buat pengetahuan korang sume tora dah keja n training kt kaunter dealer celcom dah 6 bulan pn tp sepanjang time tu tora sorg yg sgt penyabar muka ni x penah  masin masam sampaikan org celcom yg observe kaunter bos tora puji tau cara tora melayan kerenah pelanggan (cehh sempat lg nk angkat bakul sendiri keh3) bkn pe tora nk mengambarkan betapa sabarnya tora sepanjang masa itu..tapi semalam mmg tora tak tahan sgt le sbbnye sepanjang ari ada ja customer yg blh d katakan rude or bad behavior dtg serang boom bang boom bang leter kt tora ni..nak mai habaq ka ampa la tora ni bkn nyer tak ada hati dan perasaan yer nk sabar sepanjang masa nk lak customer tu mulut cm puaka lagi huhu..bkn nk kutuk cuma nk kata ja ni..oke korang3 sume yg menggunakan perkhidmatan celcom ni tora nk gtau awal3 k..jagn le jd cm customer yg tora maksudkan d cni yer..dia dah le x tawu rules n policy yg d tetapkan celcom tup3 nk wat3 pandai n serang tora cmtu ja..alih3 nsb ler ada gak document utk d tunjukkan kt dia bia dia paham n diam kn sket mulut puaka dia tu huhu..legaa sgt nsb le tora ni jenis cool jgk le walupn ati ni menidih cm miyak panas dah ni ... dia bising3 tora diam je ada sesekali je tora samput..nk gtau ni org cmtu ubt die jgn lawan blik bia la dia nk ckp pn dgr je pastu br betindak tjuk pe yg blh defence kta k =) 

ni sedikit info dan service yg hanya di sediakan di kaunter dealer3 k so pasni jgn le nk request menda yg lari dari perkhidmatan dealer3 celcom k


1) kalo korg pegi mana3 kaunter celcom yg tertera bill payment and registration kt situ krg blh byr bill telefon dan broadband serta wat registration br utk line tel or broadband k..klo nk upgrade broadband ker nk tkr plan ker dealer x leh buat tau..please refer to celcom branch k..
 
2) oh ye ni nk gtau kaunter dealer dgn blue cube tu len tau..blue cube tu scope service drg lebey meluas sb drg pye sistem len dr dealer pye sbb drg ada package corporate seperti blackberry, iphone, byr bill n register line n broadband sume la ada kt drg but still teminate line or ttup akaun kena pergi celcom center yer..

3) jgn le dtg terus ke kaunter terus x da mukadimmah gtau no tel or akaun no yer sbbnyer ye la sistem klo pas 30 minit bia cmtu je kta kena login trus so ckp le nk byr bill dlu pastu nti org kt kaunter smpt le prepare x de la drg tekejut kan keh3..lagi satu ni customer kdg3 ckp sekali je mtak ulang trus nk marah3 dah le x bg salam ke pe ke bila mtk ulang blik muka dah tension..certain3 customer le ye..so ni nk ckp ni kalo ada paper n pen d sediakan gunakanlah ia dan tulis no.3 cantik anda n bagi kt org jga kaunter tu yer =) kn bgus cmtu hehe

4) kalo anda ada blacklist mana3 line contoh maxis, tm, digi n celcom sendri anda x blh nk wat registration baru k .. sbb ni kan telekomunikasi so dia sangkut  linked bila nk register baru..so jgn le register bkn pa dr pengalaman tora la ni bila wat promotion ni besa la kan org ramai nk cek i.c pn x sempat so tye la kt customer ada blacklist mana3 line x ada  x byr bill x..so drg kta x de bila nk rgister pastu mula la x blh so kena la gtau drg klo drg tgal jauh jenuh tu..kn da marah3 hehe..besa la bdk3 sales tu mmg la akan amek je klo customer nk register so anda sbg customer nti yg bengang bla x leh nk register pasni igt le ye segala macam bill3 yg da bekurun yg x setel mmg akan blacklist ler nama anda itu

5) biasanya klo sistem x da problem n anda ada wat pendaftaran line or broadband dlm masa plg cpt sejam sahaja ia di aktifkan means anda blh guna terus ler..bila time beli tu time promotion kt mana3 expo ker jom heboh ker suarasa ka mmg la lmbt pengaktifan line anda itu..sbb ye la byk sgt lgpn drg fokus kpd sales dlu br drg register..harap besabar yer..so pilih le bkn tmpt promotion yer =)

6) bila ada promotion celcom dr pelbagai package yg d berikan silalah bertanya dgn details segala macam perjanjian yg ada dlm package tu yer ni ada yg dtg mengadu drg tak gtau pn ada kontrak ha dah x leh nk terminate line klo nk terminate kena ler denda br blh terminate..

7) ni yg masalah yg salu tora hadapi ye la org byk guna celcom broadband kan so ni tora nk gtau ni utk bill pertama bill akn tinggi sket sbb duty stamp n pro rated lebey kurang tmbh 30++ cmtu la plus dgn package yg kta amek..lg satu skrg ni celcom cas RM2 utk printed bill yg smpai kt umah yer utk perkhidmatan celcom broadband so jgn panik la klo bill anda akan naek RM2 every month..lg 1 bila da gna tu pandai3 ler byr utk setiap bln bkn pa ramai customer dtg ckp nape ada tetunggak cek3 blik dah 2 bln lepas x byr mau die x byk bla tye ckp da byr ishh japg aku pelengkung kang hehe..nk lak skrg ni ada yg pilih x nk bill smpai kt umah lg le pening tora ni..drg dok wat konpius lak bln bila yg drg nk bayr tu..bkn pe dlm sistem yg tora guna srkgn ni x de details tu bill bln bape kena pandai3 sendiri le kira utk customer..ha nk sngkn tora tolong ler guna perkhidamatan careline 1111 ye..anda blh dpt info d mana sahaja anda berada hehe..lg sng

8) ha bila byr bill ni pastikan anda dptkn bill yg d print k sbb nyer klo anda dpt bill tu mmg dah konfem la bill anda sudah berjaya d jelaskan tgk dlu yer btol ke x nama n no. anda dlm resit tu yer..n kalo yg bill di tulis dlm resit tu blm tentu lg bill anda tlh d jelaskan unless anda dah dpt msg melalui telefon anda bg yg guna line telefon n msg kt broadband inbox utk yg gna tenet tu yer..kdg3 ni mybe la printer rosak sbb tu drg tulis je bill tu x pe sgt..ni klo system down time anda dtg byr tu n drg just bg resit tu krg tye nape x da printed bills klo drg ckp system down tu mybe lmbt sket ha mmg lmbt le sket bill krg akn d jelaskan tp make sure le krg cek yer melalui hp samada bills anda d jelaskan atau x..bkn pe kdg3 ni dah byk yg drg tulis resit mybe ada gak yg tercicir ke pe ke..so korg kena le alert yg penting resiit tu simpan tau!!!..nti da prob sng nk refer kt dealer3 tersebut..sbbnye klo krg byr kt dealer tu krg kena refer pda drg gak tau..klo pegi ke dealer len drg just blh cek dlm system je la smada payment yg anda wat ada ke x n klo x de krg kena pegi kt dealer yg krg byr aritu k sbb paymet collection sume ada kt dealer tersebut so jgn le wat pandai ckp ni pn celcom gak nape x blh lak..klo krg pegi celcom center pn org celcom suh pegi refer blik tmpt yg krg byr tu  yer..klo tora kn tora akn tye la dlu blh nk byr tp kena bukak bill n dlm masa bebarapa jam br akn d jelaskan so depends pada customer tu le nk ke x nk klo x nk lg senang keja tora hehe..

9) klo krg gnkan broadband n dlm satu masa tetiba je x leh connect n tatwu samada x byr bill or pe ke korg cuba le cek dgn mskkn sim tu dlm hp klo ada appear my celcom tu mmg line tu oke ler..mybe anda x byr bill k..n klo korg da setel bill mybe sumting wrong dgn modem or computer anda yer..

10) klo sim tenet anda rosak blh dptkan sim baru kt dealer3 yer dgn bayaran RM5 n klo utk line telefon ni tora pn konfius sbbnyer kdg3 blh je nk replace dgn sim br tp kdg3 x blh..kna pegi center tu la kn org ckp system ni kdg3 pening gak..

11) klo korag ada masalah pe3 ttg sim ker nk no PUK ker silalah guna sehabisnyer perkhidamatan careline 1111 tu yer bkn pe ktrg pn guna perkhidmatan careline klo ada masalah d luar kawalan ktrg

12) klo tenet or line tel anda lebih 2 bln x bayr dia akn call barred le means block skejap then after byr bill drg sejam pastu dia akn aktif blik ler n in case klo after 3 bln xbyr n seterusnye dia akan berstatus inactive means korg byr bill n kena call careline pastu mtk drg aktifkan semula line anda itu yer

13) klo krg ada tetunggak bill n kena block krg kena byr yg tertunggak dlu br blh aktifkan x blh byr kurang k nti mmg x leh nk on line tu..

14) klo nk guna celcom tenet ni make sure suh dealer tu cek dlu area umah anda ada 3G celcom ke x klo krg dah tawu ada blh la guna yer..klo just ada gprs tu mmg la cm kura3 sgt bila guna broadband yer ..klo tatwu n nk cek sendri pegi ke celcom broadband website k..

15) ni yg penting gak le klo guna line tu every month guna x guna bill akan jln salunye org yg guna tenet tu la yg salu ngadu eh sy x guna pn bln lepas pn kena byr ker..hehe..drg mana tawu kamu guna ka x sbb die ni line bkn prepaid so kena la byr klo x nk guna tu cubala call careline ckp nk disconnect sementara utk bln3 tertentu k =)


fuhhh penat giler taip menda alah sume ni hehehe..tp oke la kn blh la share info sket dgn krg..kalo ada yg x d catatkn di cni inform me n klo tora tawu tora jwb ler =) tq for reading diz hehe sgt hargai ye la kn pnat tora taip klo korg x  baca sedis la tora hehe..pe3pn gunakanlah perkhidmatan celcom ( cehh sempat lg promote keh3)

p/s: kdg ni krg kena survey dlu klo nk guna broadband sbb cm kt umh tora celcom lebih oke lg coverage dia n kwn tora lak dia ckp maxis lg oke coverage dia kt umah dia..so kena servey dlu..xpe ada 7 ari tempoh percubaan blh le guna dlu k klo x oke cpt3 le pegi ttp akaun yer =) fuhhh lapo terus taip panjang3 keh3 hehe

11 comments:

  1. mak aih..pjg berjela2..mau kematu jari yg menaip tu...

    sharing is caring.. :)

    ReplyDelete
  2. huhuhu...xjump shoutmix miss tora..huhuhu

    pape pom..selamat bekerja yer.....

    ida ade tag miss tora..bes contest nii

    http://idasayangkamu.blogspot.com/2010/11/contest-gambar-paling-chill.html

    ReplyDelete
  3. salam...
    kerja di kaunter
    perlukan tahap kesabaran
    yang tinggi melayan karenah
    manusia..

    ReplyDelete
  4. miera: hehe tak pe tora ada basic speed typing type tnpa melihat keyboard keh3

    ida: ye ke x je hehe ada je mybe tenet kot slow..ok nti tora amek k

    zulkbo: salam ya btol3 tora setuju sgt tq yer =)

    ReplyDelete
  5. alalala tora..sabar ek..melepaskan geram dgn menaip panjang berjela ek? hehe..ok2 at least lepas tension tu kan..

    ReplyDelete
  6. saya selalu jugak bengang dengan celcom nihh..tak marah kannn ;))

    ReplyDelete
  7. pening aih..
    taip singkat2 sampai tak paham.
    taip la bagi penuh.
    senang orang lain nak buat rujukan.
    entry bagus cuma
    banyak singkatan.
    jangan marah.muka comel tak baik marah tau.

    ReplyDelete
  8. anon: haha..ye ke sgkat sgt ek..oke tq =)

    ReplyDelete
  9. aqila: x pe jgn mai wat bengang kt tora kt kaunter da ler =) tnye dgn behemah klo ada kemusykilan yer huhu..

    ReplyDelete
  10. panjang nye cik tora oiiii, x smpat nak bukak kotak mainan, bgus la tu lengkap sempurna dgn pelbagai tips

    ReplyDelete
  11. jank: hehehe tora pn x sdar rupanya pnjg gak tora taip ek ehhe

    ReplyDelete

sesi ramah mesra jgn malu jgn segan yer