Monday, September 20, 2010

dosa-dosa besar

Mengikut imam Azzahabiyy dalam kitabnya "Al-Kabaair" beliau menghimpunkan jenis dosa-dosa besar sebanyak 70 perkara seperti berikut:



01 - Belajar ilmu dan sembunyi pengetahuan
02 - Bersaksi palsu
03 - Berjudi
04 - Bersumpah palsu dan bohong
05 - Berbohong
06 - Bergambar di baju (bila sembahyang)
07 - Perempuan pelacur
08 - Berbuat buruk terhadap yang lemah
09 - Berdebat dan memusuhi
10 - Bersifat dayus
11 - Bercakap kasar dengan orang tua
12 - Dusta nama Allah dan rasulnya
13 - Derhaka pada suami
14 - Derhaka pada hamba Allah, anggap baik dirinya
15 - Hakim derhaka
16 - Homoseks (seagama/sejenis)
17 - Mengurangi timbangan
18 - Lari seorang hamba dari tuannya
19 - Lelaki menyerupai wanita
20 - Lari dari medan perang di jalan Allah
21 - Membunuh manusia
22 - Membunuh diri sendiri
23 - Mengamalkan sihir
24 - Meninggalkan sembahyang lima waktu
25 - Meninggalkan sembahyang jumaat
26 - Menderhaka kepada kedua ibu bapa
27 - Memutuskan hubungan silaturrahim
28 - Melakukan zina
29 - Makan harta anak yatim secara tidak betul
30 - Makan dari kekayaan haram
31 - Memberi dan menerima rasuah
32 - Melabuhkan pakaian kerana berlagak sombong
33 - Makan riba
34 - Minum arak
35 - Mencuri
36 - Merompak
37 - Melakukan kezaliman
38 - Melakukan pengkhianatan
39 - Menyebut-nyebut pemberian
40 - Mengingkari janji
41 - Memfitnah
42 - Mengutuk orang islam
43 - Merasa aman dari kemurkaan Allah
44 - Menipu harta rampasan
45 - Melampaui batas
46 - Menuduh zina terhadap orang baik
47 - Memakai emas dan sutera (bagi lelaki)
48 - Mempercayai nujum dan sihir
49 - Menjadi bapa sanggup
50 - Mencari kesalahan orang lain
51 - Menganggu orang lain
52 - Menganggu tetangga
53 - Menyakiti dan memaki orang islam
54 - Mengintip dan membuka rahsia orang
55 - Mencaci sahabat Nabi
56 - Mengurangi wasiat
57 - Mengingkari takdir
58 - Putus asa dari rahmat Allah
59 - Penipuan dan kezaliman terhadap rakyat
60 - Riak dan mempamerkan diri
61 - Syirikkan Allah dengan sesuatu yang lain
62 - Sombong serta angkuh
63 - Sembelih untuk selain Allah
64 - Tidak mengeluarkan zakat
65 - Tidak berpuasa di bulan ramadhan
66 - Tidak mengerjakan haji jikalau mampu
67 - Tidak istinjak selepas kencing
68 - Tidak mendengar cakap ibu bapa
69 - Tipu daya
70 - Wanita menyerupai lelaki

Ya Allah, peliharalah diri kami dari hasutan Syaitan yang menggoda. Jauhkanlah kami dari melakukan dosa-dosa yang akan menjarakkan hubungan kami dengan-Mu dan janganlah Kau palingkan hati kami dari agama-Mu. Ya Allah Ya Rahman, kami adalah hamba-hamba yang berdosa; berikanlah kami keampunan-Mu, sinarkanlah hati kami dengan cahaya-Mu, rahmatilah kami dengan kasih sayang-Mu, berkatilah kami dengan keredhaan-Mu. Ya Allah Ya Rahim, kami mengharapkan belas dan ehsan dari-Mu, tunjukkanlah kami jalan untuk ke syurga-Mu. Amin Ya Rabbal Alamin..

p/s: kredit to norbaity utk peringatan ini  

12 comments:

  1. Hmmmm, banyaknya nak cuba jaga. Harap aku dapat jaga.

    ReplyDelete
  2. Salam caiyang...

    Nice sharing. Banyaknya nak cuba jaga kan. Salah satu cara paling mudah ialah banyakkan solat (berjemaah lagi class), zikir, AlQuran dan berdoa mohon dijauhi dari perkara yg melalaikan. Insyallah, berkat solat yg kusyuk hari demi hari sifat keji & cinta dunia terhakis dari hati kita. Insyaallah.

    ReplyDelete
  3. wah! byk jgk dosa2 besar ni.. harap2 ape yg ada pda sy dpt dibuang..

    ReplyDelete
  4. grunge: sama3 le kta berusaha utk mengelakkan sume yg dri tersenarai tu.amin

    ReplyDelete
  5. mamawana: thanks akak bg peringatan dan tips utk peringatan bersama ;p

    ReplyDelete
  6. nick irfan: ye insyallah sama3 kta usaha k ;p

    ReplyDelete
  7. 01. 05. 08. 24. 32. 50. 51. 52. 60 plg byk. 68. 70 mcm ade jer..hihi byk dosa besar aku ni. haih!

    ReplyDelete
  8. erm, dapat gak info.
    tengs

    tora pg amik sdr ke jubah nti

    ReplyDelete
  9. banyaknyeee dosa ku~~haih..bile la nk bertobat ni..ishk~~mudah2han la ye..amin! -_=

    ReplyDelete
  10. yana: welcome agaknya mmg kena p la sapa lg nk p amek jubah eden hehe

    kerangrebus: tu la kan tora pn sama la..sma2le krgkan dosa2 tu kn..insyallah

    ReplyDelete

sesi ramah mesra jgn malu jgn segan yer